Hösten är här och äventyret kan börja.

Sist jag skrev var det vår och mycket har hunnit hända. Vi insåg snabbt att det var ganska långt att köra barnen fram och tillbaka till deras nya skola. De slutar dessutom olika tider. Vi började titta på alternativ och kom fram till att nu fick vi en anledning att flytta. Vi har inte trivts särskilt bra med att bo i kvarter. Vi har letat boende på landet men inte hittat rätt. Vi har ju en dröm och det är att få leva mer i frihet. Vi älskar ju att resa och har tyckt att huset har tyngt oss. Det finns ju alltid något att göra och det kostar en hel del att sköta hus och trädgård. Vi pratade om alternativ och hur det skulle funka. Vi tittade på olika livsstilar på Youtube. Tillslut kom vi fram till att vi ville ha en buss. Vi pratade med barnen och de blev eld och lågor. Ja, vår son på 17 år var tveksam. Vi pratade och kom fram till vad han oroade sig för. Han ville ha möjlighet till sitt privata liv. Han bor ju på internat och van att klara sig själv. Han hade ingen lust att trängas ihop med syskon i en buss. Vi löste det med att köpa en husvagn till honom som frun byggde om till honom. Han behöver ju inget kök men istället prioriterades en ordentlig säng, soffa, tv hörna och hans stora högtalare.

Vårt nästa bekymmer var att få sålt huset och hitta någonstans att sätta en buss. Huset blev sålt på några månader och vi har hyrt ett förråd som vi har alla saker i vi vill behålla. Barnen fick behålla allt de ville men vi vuxna har rensat ganska hårt. Helt otroligt vad man kan samla på sig.

Vi bestämde att vi skulle leta efter en buss som var mer eller mindre färdig. Vi hade inte tid att bygga från början. Vi letade först på säljsidor men hittade inget som passade oss. Antingen fattades sängplatser eller så fanns det inget kök. Vi var och tittade på en dubbeldäckare men den var i alldeles för dåligt skick. Frid lyckades till slut leta upp en ombyggd bokbuss som passade oss, om inte 100 % så iallafall 90 %. Den har kört i Boden som bokbuss men var nu ombyggd till husbuss.

Kruxet var att bussen befann sig i Luleå. Vi kunde alltså inte titta på den i förväg. Vi fick lita helt på säljarna. Vi hade dock ingen bra erfarenhet av säljare. Vi hade redan fått höra hur säljare höjde sina bussar till skyarna och när vi sen kom på plats var föremålet mer eller mindre skrot. Nu fick vi helt köra på magkänsla och den sa faktiskt; kör!!! Säljarna gjorde vad de kunde för att visa oss sanningen genom att filma bussen överallt och skicka filmerna. De höll bussen till oss tills vi hade sålt huset. Det visade sig att säljarna var helt underbara och sanningsenliga. Tack!!

Då var dagen inne. Vi hade bokat tåg upp till Stockholm för att sen ta nattåget till Luleå. Det blev en pirrig och spännande resa. När vi kom fram till Luleå stod säljaren där och tog emot oss på stationen men bussen som transportmedel. Vi åkte hem till säljaren och hans familj. De bjöd oss på middag och var otroligt gästvänliga. Sen hade vi en lång resa framför oss för att ta oss hem från Norrland till Skåne. Vi började köra söderut på lördagskväll. Vi kom hem tisdagskväll. Då hade vi passerat hela Sverige och kört igenom sen höst, snö, kyla, tidig höst, ja, alla varianter man kan tänka sig. Barnen njöt och tyckte det var toppen. Det var ju ganska mysigt att kunna titta på tv när man åker.

När vi väl var hemma vid huset började inflyttningen. Det fanns inga garderober i bussen så det var det första vi gjorde. Vi tog helt enkelt av våra garderober i huset och flyttade ut dem i bussen. Vi skruvade upp krokar till jackor och så fortsätter det. Vi håller på att bygger och fixar för att kunna bo bekvämt. Nu har vi bott i bussen på heltid i lite mer än 1 månad. Vi löser saker efterhand. När vi hade värsta kaoset med att tömma huset undrade vi om vi hade tagit rätt beslut. Nu vet vi att vi har gjort rätt. Det slutade med att vi står på en camping. Grottbyns camping i Höör. Här får vi stå skrivna. I Sverige måste man stå skriven på en adress och här har vi även vår brevlåda. Vi stormtrivs här med både platsen, andra campare och ägarna.

Vi har valt att göra detta för att kunna ha mer frihet i livet, för att kunna vara mer tillsammans och komma närmre familjen. Om vi märker att vi inte trivs eller om barnen mår dåligt av det så flyttar vi bara in i ett traditionellt boende. Svårare än så är det faktiskt inte. Vi har även valt temat för bussen. Givetvis blir det ett sagotema. Vi älskar att läsa och älskar sagornas värld. Det är ju dessutom en bokbuss. Klart vi ska ha ett sagotema.

En rolig anekdot är att tjejen i paret som köpte vårt hus har samma intresse som mig. Hon vill väva och älskar att odla. Men det roligaste av allt är att hon är från Boden och har alltså lånat böcker i vår bokbuss när den var verksam. Hur otroligt är inte det!!!

Vi har fortfarande vardagsliv med stressande att passa tider och sköta disk, tvätt och matlagning. Vi håller dessutom fortfarande på att landa i vårt nya liv. Men livet känns mycket lättare och enklare. Jag trodde jag skulle sakna diskmaskinen mest. Nuförtiden lastar jag trillevagnen med disk och drar ner den till servicehuset. Där står jag i min ensamhet, tittar på Netflix och diskar. Det tar tid och är annorlunda mot innan men jag njuter. Det blir en stund av egentid och nedvarvning. Vi duschar i servicehuset trots att vi har dusch i bussen. Det blir aldrig tjafs om att toan är upptagen, här är gott om toaletter och duschar. Barnen bråkar om samma saker som när vi bodde i hus. Vi har två tv apparater i bussen och alla kanaler som sen innan. De väljer dessutom ibland att gå ner i servicehuset för att titta på film på deras stora tv. De går även gärna dit om de har kompisar på besök. Vi har tillgång till tvättmaskiner och torktumlare i servicehuset.

Vi har alltid prioriterat familjen och barnen men nu är det mycket lättare. Vi har en del höjdpunkter att se fram emot. Vi har bokat platser till mello, en konsert med Dolly Style och Theoz och har även planer på julmarknader.

Välkommen till vårt nya liv i buss! Hoppas ni vill hänga med på vår resa.